Ljussensor

Micro:bit kan känna av hur mycket ljus som faller på sin skärm. Det ger är värde från 0 (mörkt) till 255 (ljust).

I kategorin Input finns ljusnivå-blocket. Med sin pusselbitsformade vänstersida kan den kopplats till alla block som förväntar sig ett siffra, eftersom detta block ger ett siffra mellan 0 (mörkt) och 255 (ljust).

Experimentera!

För att testa hur mycket ljus din micro:bit upplever där du är nu, ladda ner följande exempel. Den kommer att visa en graf som tänder fler LED lampor på skärmen desto högre siffra vi får från ljusnivå-blocket, med som högsta värde 255. När du trycker på A knappen visas vilket värde det är just då.

I simulatorn visas nu en halv-gul cirkel där man kan dra upp och ner för att simulera olika mycket ljus. Men se till att ladda ner och testa med en riktig micro:bit också!

basic.forever(() => {
    if (input.buttonIsPressed(Button.A)) {
        basic.showNumber(input.lightLevel())
    } else {
        led.plotBarGraph(
            input.lightLevel(),
            255
        )
    }
})

Länk till koden.

Stoppa tjuven!

Nu vi har lite koll på vad blocket gör kan vi hitta på vad vi vill använda det till. Jag gillar godis, och jag är inte ensam om det. Kanske vi kan använda micro:bit för att vakta mitt godis?

Om jag lägger mitt godis tillsammans med micro:bit i ett stängd skåp är det mörkt. Så snabbt som någon öppnar skåpet kommer det bli ljust, och ska micro:bit ge ett larm. För att göra det har vi en om-sats, som kollar hela tiden om ljusstyrkan är mer än det vi sätter som gräns (t.ex. 50). För att slå larm använder jag två block från Musik kategorin, och jag kopplar min micro:bit till en högtalare (Se här hur Musik block fungerar).

basic.forever(() => {
    if (input.lightLevel() > 50) {
        music.playTone(698, music.beat(BeatFraction.Half))
        music.rest(music.beat(BeatFraction.Eighth))
    }
})

Länk till koden.

Senast ändrad 2017-11-12